25.9.12

Winter, ehrm, the E-book is Coming?

Dags för bokmässa igen! Onsdag till söndag träffar du mig i Pocketförlagets monter B05:42 (om jag hade varit lite hippare hade jag tatuerat in det på armen, eftersom jag är så dålig på att minnas siffror, but no) där jag kommer att sälja excess för glatta livet. Du kan också höra mig snacka om saken på scenen med det poetiska namnet Molnet, läs mer om det programmet här. Förra året gjorde jag en populär ordlista, och en liten uppföljning på denna (inga klämkäcka inlägg med bilder på bekväma skor och hur kuuul vi ska ha, det får ni hitta på andra bloggar), men i år gör jag det lätt för mig och länkar helt enkelt till dessa tidigare källor av visdom. Man tenderar ju att glömma mässor i efterhand, de försvinner in i någon slags dimma och hörs aldrig av igen. Läs därför dessa inlägg, förundras och minns (Maria Montazami, Wordfeud, Författarfotboll - oh, sweet memories!). Nedanstående är roligare än något jag skrivit det senaste året, men inte sörjer jag för det, återvinning är det nya svarta, kvalitet över kvantitet och så vidare, so here we go:


Efter mässan 2011

Mitt enda tillägg till dessa inlägg är följande: För bara fyra år sedan var jag på mässan i egenskap av bloggare för Natur & Kultur. Detta var då i princip unheard of, det fanns inte fritt nät inne på mässan (true!), och vi sågs som galna rebeller när vi fixade ett litet blogghäng vid monterns espressomaskin. Året därpå var jag där igen, och då var det Twitter som var "det nya", och det ansågs överdrivet att ha alla tweets synliga på en stor projektor vid ingången (den stora frågan som ingen riktigt vågade ställa var vad en "hashtag" egentligen var för något, själv var jag osäker). I år har jag redan hunnit Instragramma (ja, det är ett verb) med Bokmässans egen # flera gånger, är inbjuden till en grupp på Facebook där runt hundra bokbloggare planerar sin mässa in i minsta detalj, allt från montermingel till middagar till tävlingar och gud vet allt. Tycker ovanstående är väldigt intressant när man tänker på det motstånd e-boken upplever så här i sin spröda ungdom. Det är lätt att skratta åt att jag (då så "proffsbloggande" man kunde bli i bokbranschen) inte visste vad en # var för tre år sedan - men vad säger det om var vi kommer att vara om ytterligare fyra år? Förmodligen sätter vi rödvinet i halsen år 2016 när vi tänker på vår inställning till digital läsning nu jämfört med då! 

2 comments:

Bia Sigge said...

såg du att jag tipsade i bloggintervju om natur & kultur-montern, dvs att den brukade vara bra iaf? tror det mycket hörde ihop med dig, david, ömer och anton.

shilpa said...

shilpa